Vecka 48

Anna König Jerlmyr
Dags att agera, Stefan Löfven
Bara i år har 200 sprängdåd och 268 skjutningar inträffat i Sverige, många med dödlig utgång och omfattande skador som följd. För mig är det viktigt att komma ihåg att bakom varje nyhetsnotis i tidningen finns föräldrar som mist sina barn och unga som förlorat sina vänner i den destruktiva våldsspiralen. Jag tror att många med mig känner att det är nog nu, vi måste stoppa den eskalerande trygghetskrisen.

Tyvärr verkar Socialdemokraterna med statsminister Stefan Löfven inte dela vår verklighetsbild när han lägger mer pengar på friår än på polisen i regeringens budget. Socialdemokraterna har varit det dominerande partiet i svensk politik sedan 1930-talet och därför är den brottsutveckling vi ser idag till stor del resultatet av mångåriga beslut tagna av socialdemokratiska regeringar.

Vi kommunpolitiker har i Stockholm och runt om i landet länge gjort stora insatser för att säkra invånarnas trygghet. Vi i den grönblå majoriteten gör nu allt vi kan med de medel vi har för att Stockholm ska vara en trygg stad. Ordningsvakter, trygghetskameror och viktiga investeringar på förebyggande arbete är bara några punkter. Men det är dags att också Stefan Löfven ser det arbete han har framför sig. Jag kommer fortsätta att sätta stockholmarnas trygghet som första prioritering och jag kommer fortsätta att sätta press på regeringen att agera. Läs mer här.

En hyllning till stadens medarbetare
Under veckan var det högtidligt firande i Blå hallen när Kvalitetsutmärkelsen delades ut för 24e året i rad. Kvalitetsutmärkelsen är Stockholms stads årliga pris för att hylla och belöna framgångsrik verksamhetsutveckling och innovation i staden. Det är fantastiskt hur många eldsjälar vi har i våra verksamheter som varje dag jobbar hårt för att göra Stockholm till en ännu bättre stad. Några av vinnarna som uppmärksammades var verksamheter från Skärholmen, Hässelby-Vällingby, Norrmalms stadsdelsförvaltning med flera som uppmärksammades.

I år delades även priset Framsteget ut, för att lyfta innovativa metoder och lösningar inom stadens verksamheter. Vinnarna var Nollvision undernäring – Äldreomsorgsavdelningen Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, en verksamhet som visar prov på modigt ledarskap och nytänkande. Samverkansteam inom familjerätten, Södermalms stadsdelsförvaltning fick ett hedersomnämnande för sitt fina samverkansarbete. Tack alla fantastiska medarbetare, ni behövs i vår stad!

Stockholm förändras genom digitalisering
I måndags träffade jag internationella forskare och representanter från näringslivet, akademin, myndigheter och civilsamhället på det stora evenemanget Digitalize in Stockholm. Tillsammans med KTH Tech Lab, Ericsson Research, Scania, ABB, Saab, Skanska m.fl. hälsade jag forskare välkomna till Stockholm.

Jag deltog också i ett samtal på KTH under torsdagen för att berätta om hur vi knyter forskningen än närmare till oss i staden för att utveckla smarta lösningar. Just nu är det enormt tryck från näringslivet att offentlig sektor ska driva på allt i från policy till upphandlingar för mer innovativa hållbarhetslösningar. Stockholm blev ju utsedd till världens smartaste stad i förra veckan under Smart City Expo World Congress i Barcelona så nu gäller det att inte sitta still utan ständigt utveckla oss vidare.

100 år av demokrati i Stockholm
I år firar vi 100 år av allmän och lika rösträtt i kommun- och landstingsvalen och det uppmärksammar vi på olika sätt här i Stockholm. Genom lokal politik och stadens alla verksamheter skapar vi för bästa möjliga framtid tillsammans. Hör när jag och Ole-Jörgen Persson, vår stadsdelsnämndsordförande i Spånga-Tensta, berättar varför vi brinner för Stockholm. Läs gärna mer här.

Joakim Larsson, Stadsbyggnadsborgarråd
Invigning av Strato
Ett av de mest spännande husen som just nu byggs på Södermalm, är höghuset Strato som uppförs vid Södra station. Jag var på plats och invigde projektet i förra veckan tillsammans med bland andra Andreas Nyström på CA Fastigheter. Totalt är det 130 bostadsrätter som ska byggas i tre fastigheter, varav 90 stycken i det 19 våningar höga tornhuset. På plats vid invigningen var även Byggindustrin som skrev en artikeln som går att läsa  här.

Möten med aktörer
I min roll som stadsbyggnadsborgarråd ingår det att regelbundet träffa de byggaktörer som vi samarbetar med i staden, men också de nya aktörer som vill etablera sig och bygga i Stockholm. Att arbeta nära näringslivet är viktigt och vi arbetar för att ta fram en modell för hur staden i högre utsträckning ska kunna arbeta med näringslivet i gemensamma projekt.

Torsdagens stadsbyggnadsnämnd
Igår var det stadsbyggnadsnämnd och vi fattade en rad beslut om byggnationer runt om i staden. Totalt klubbades cirka 1 000 bostäder i olika faser. Bland annat beslutade vi om start-PM för 100 bostäder i Högdalen, där staden även kommer att bygga en förskola med sex avdelningar, och en detaljplan för Stockholmshems projekt Bjurbäcken som innebär cirka 355-356 nya bostäder i Rågsved.

Dennis Wedin, bostads- och fastighetsborgarråd
Veckan har präglats av viktiga möten. I tisdags var det sammanträde med fastighetsnämnden. Vi beslutade bland annat om att starta arbetet med att sälja hotelldelen vid Östermalmshallen. Det är ett arbete som borde ha gjorts för länge sedan, eftersom det finns betydligt viktigare saker för staden att göra än att vara fastighetsägare för ett hotell på Östermalm. Genom en försäljning ser vi nu till att få tillbaka de pengar som Socialdemokraterna slösade bort genom att låta projektkostnader skena iväg okontrollerat.

På samma nämnd beslutade vi också om en tillfällig tältlösning vid Zinkensdamms IP. Hallen ska vara klar i oktober 2020. Det innebär en utökning av antalet timmar som isrinken kan användas, och är en del av hur vi i den grönblåa majoriteten ökar Stockholms ambitioner och investeringar för idrottsanläggningar.

I onsdags ledde jag styrelsemöte med Bostadsförmedlingen, där vi beslutade om riktlinjer för förtursreglerna. Vi vill hjälpa våldsutsatta personer, oftast kvinnor, som lever i skräck för sin partner och som vill ta sig ur sin svåra situation. Från politiskt håll inskärper vi nu att det inte ska vara obligatoriskt med varken polisanmälan eller pågående polisutredning för att hotbilden ska styrkas. Vi tydliggör samtidigt vikten av större samarbete med socialtjänsten, och att man i respektive fall gör en bedömning utifrån de utredningar som görs hos stadsdelsförvaltningar och vårdinstanser.

I måndags var det internationella dagen mot våld mot kvinnor, jag träffade under dagen socialsekreterare på en av våra stadsdelsförvaltningar. De ansvarar bland annat för arbetet med att stävja relationsvåld. Det är en otrolig insats som personalen gör för att hjälpa utsatta med att lyckas bryta destruktiva och farliga relationer. Jag hoppas att det arbete vi gör med att förtydliga förtursreglerna även kan underlätta så att fler våldsutsatta kan få hjälp.